maandag 17 oktober 2011

Rijst met ingemaakte citroenen

Vanavond heb ik samen met mijn huisgenoot toch zo lekker gegeten, dat wil ik jullie niet onthouden! Eigenlijk was het een maaltijd om zoveel mogelijk van wat ik in de vriezer had op te maken. Uiteindelijk is het een rijstgerecht geworden waarbij ik eerst een uitje heb gefruit. Daarbij 1 deel rijst en twee delen bouillon toegevoegd en 15 minuten gekookt. Toen dit klaar was de bevroren erwten en paprika erbij en een halve ingemaakte citroen plus wat geraspte kaas.
Dan krijg je dit als resultaat:
 Maar, ik hoor je al denken, ingemaakte citroenen?? Het is een recept uit een boek van Jamie Oliver en schijnt veel gebruikt te worden in de Marokkaanse keuken. Het is lekker in een rijstgerecht maar vooral ook in stoofpotten (zoals ook tajines).
Om ingemaakte citroenen ook te maken heb je ten eerste een gesteriliseerde weckpot nodig. Verder 7 citroenen (zonder waslaagje), 100 g grof zeezout, 1 laurierblaadje, 4 zwarte peperkorrels en een kaneelstokje. Vijf citroenen snijd je in met een kruis zodat je vier parten heb maar nog net aan elkaar vast zitten. Tussen de citroenen schep je een theelepel zout. Vervolgens doe je de citroenen in de pot met de rest van de ingrediënten. De overige twee citroenen pers je uit en het sap hiervan voeg je ook toe in de pot. Vul de pot aan met water en laat deze in een donkere, koele plek staan en schud elke dag. Na een maand zijn de citroenen klaar om te eten. Apart, maar een echte smaakmaker voor je gerechten!

1 opmerking: